Evaluare clinică a nivelului socio-emoțional al copilului și adolescentului
Evaluarea clinică la nivel socio-emoțional pentru copii și adolescenți surprinde profilul psihologic al copilului și adolescentului privind nivelul socio-emoțional. Cuprinde aplicarea testelor de evaluare, cotarea acestora, interpretarea, comunicarea verbală a observațiilor și emiterea raportului de evaluare psihologică.
Structura:
Evaluarea clinică la nivel socio-emoțional pentru copii și adolescenți se realizează în cadrul a 2 ședințe cu durată de 50 min fiecare. Aceste ședințe se realizează în zile diferite, iar raportul se eliberează ulterior finalizării evaluării clinice.
- Ședința 1 - Interviul clinic cu părinții, respectiv interviul structurat cu copilul/adolescentul + aplicare teste;
- Ședința 2 – aplicare teste psihologice + comunicarea verbală a observațiilor.
Observații generale privind evaluările clinice:
În funcție de obiectivele stabilite, orice demers de evaluare clinică parcurge mai multe etape principale și poate oferi informații despre starea psiho-emoțională a copilului/adolescentului, nivelul său actual de dezvoltare afectivă, intelectuală și relațională;
Evaluarea clinică la nivel socio-emoțional pentru copii și adolescenț permite identificarea și descrierea problemelor actuale care afectează funcționarea psihologică a copilului/adolescentului, surprinderea factorilor care favorizează sau mențin dificultățile acestuia și emiterea de predicții cu privire la comportamentul său viitor;
Evaluarea clinică la nivel socio-emoțional pentru copii și adolescenți este utilă atunci când părinții au anumite îngrijorări în legătură cu stările emoționale sau comportamente ale copilului/adolescentului și își doresc să înțeleagă mai bine lumea internă a acestuia. Sunt și situații când familia dorește o evaluare clinică psihologică a copilului în scopul surprinderii nivelului de dezvoltare pe mai multe arii, apelând la psihologul clinician în scopul obținerii unei opinii de specialitate care să vină în sprijinul creșterii și educării copilului;
Orice demers de intervenție psihoterapeutică se poate baza pe rezultatele unei evaluări psihologice preliminare, deoarece acestea permit înțelegerea dificultăților cu care se confruntă copilul și oferă familiei direcții ulterioare cu privire la un eventual plan de tratament, în funcție de problematica surprinsă.
Instrumente psihologice aplicate:
Sistemul Achenbach al Evaluării Bazate Empiric (ASEBA) pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor;
Conform simptomatologiei DSM-IV, se utilizează inventarele clinice de autoevaluare MPACI (9-12 ani) și MACI (13-19 ani) pentru evaluarea multiaxială a caracteristicilor de personalitate și a sindroamelor clinice la preadolescent și adolescent;
Alte instrumente de tip screening, după caz, aplicate prin intermediul platformelor de evaluare a dezvoltării PEDa (3-6/7 ani) și PEDb (6/7 -19 ani), pentru surprinderea sindroamelor clinice, evaluarea comportamentului și temperamentului, respectiv: Chestionarul de evaluare a copiilor (ECI-4), Chestionar de evaluare a copiilor de vârstă școlară (CSI-4), Chestionar de evaluare a simptomelor adolescentului (ASI-4), Chestionar despre comportamentul copiilor (CBQ), Scala de evaluare a temperamentului copiilor de vârstă școlară (TMCQ), Scala de evaluare a temperamentului adolescenților (EATQ), Evaluarea strategiilor de coping cognitiv-emoțional (CERQ).
Pentru mai multe detalii despre pachetul nostru de evaluare clinică la nivel socio-emoțional al copilului și adolescentului, ne puteți contacta aici.