Am lansat grupuri libere de discuții despre psihologie și stare de bine, pentru adulți și adolescenți. Înscrie-te aici.

Un angajat apreciat = un angajat mai sănătos și mai fericit

Un angajat apreciat = un angajat mai sănătos și mai fericit

Aprecierea este o nevoie umană elementară. Este o nevoie după care creierul nostru tânjește. Iar companiile cu o cultură sănătoasă au înțeles importanța aprecierii, astfel că sunt atente la angajații lor și investesc în ei.

Ce spun studiie

Conform unui studiu realizat pe 12.000 de persoane, angajații care primesc mai multă apreciere și recunoaștere de la angajator se simt mai încrezători, mai informați și sunt mai puțin predispuși la a demisiona. Un alt studiu (derulat pe 2.000 de americani) a indicat faptul că 46% dintre respondenți părăsesc un loc de muncă din cauză că nu se simt apreciați.

Mai mult decât atât, se pare că angajații care primesc apreciere și recunoaștere sunt cu 33% mai inovativi decât angajații care nu primesc apreciere. Așadar, datele vorbesc de la sine.

Este bine de știut, de la bun început, faptul că aprecierea la job înseamnă mai mult decât un “Mulțumesc!” pentru treaba bine făcută sau o creștere salarială.

Decuplarea aprecierii de oferirea unei compensații

Creșterea salarială nu mai este suficientă. Ziua de salariu nu mai este suficientă. Aprecierea, fără a aduce vorba de bani, produce un efect pozitiv de lungă durată. Condiția este ca aprecierea să fie personalizată, sinceră și să facă trimitere directă la efortul sau rezultatele angajatului. Astfel, aprecierea unui angajat nu ține doar de rezultatele obținute, ci și de recunoașterea efortului depus de acesta.

Managerii și liderii ar trebui să fie adevărați susținători ai creșterii și dezvoltării angajaților lor. Este important să știe și să se intereseze pe unde se situează angajatul și din punct de vedere personal. Să știe ce evenimente majore se întâmplă în viața sa, cu ce se confruntă. Aceste gesturi creează între cei doi un sentiment de conectare umană și loialitate.

Cum să îți arăți aprecierea dacă ești manager/lider/șef de echipă

Conform unui studiu derulat de Asociația Psihologilor Americani, angajații care se simt apreciați sunt mai sănătoși, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic, și prezintă niveluri mai ridicate de satisfacție și motivație, comparativ cu angajații care nu se simt apreciați de către angajatorii lor.

Astfel, ca manager/lider/șef de echipă, este important să exersăm cum să oferim apreciere. Atunci când vrem să transmitem un mesaj de apreciere, este important să fim atenți atât la conținutul mesajului, cât și la livrarea acestuia.

Recomandări privind îmbunătățirea conținutului mesajului de apreciere:

  • aprecierea trebuie să fie specifică, nu un comentariu general. Încearcă să faci referire la un anumit moment sau activitate și la impactul produs asupra organizației, asupra clienților etc.
  • aprecierea efortului – uneori, oricât efort și creativitate aducem în munca noastră, rezultatele pot scăpa de sub control. De aceea, este important să recunoaștem și să apreciem efortul depus de un angajat.

Recomandări privind îmbunătățirea livrării mesajului de apreciere:

  • unele persoane preferă aprecierile între patru ochi, altele preferă să primească aprecieri de față cu ceilalți. Este important să respectăm această preferință.
  • oamenii apreciază mesajele în scris, felicitările, scrisorile și le vor păstra ani de zile.
  • este important să oferim recunoaștere cât mai rapid, de îndată ce un comportament anume a avut loc.
  • să oferim apreciere mai des: vom deveni mai buni la asta, iar angajații vor deveni mai confortabili să primească feedback și aprecieri.

Cât de des este indicat să oferim apreciere

Este recomandat să arătăm apreciere verbală măcar o dată pe săptămână. Atâta timp cât aprecierea este sinceră și meritată, nu poate face rău.

Mai mult, exprimarea aprecierii crește nivelul de fericire al persoanei care transmite acest mesaj cu până la 25%. Astfel, aprecierea este bună pentru bunăstarea și sănătatea noastră, atât atunci când o primim, cât și atunci când o oferim.

Efectele aprecierii asupra creierului

Aprecierea declanșează eliberarea dopaminei în creier. Dopamina este un neurotransmițător care stimulează părțile din creier responsabile de procesarea recompenselor și de producerea unor emoții pozitive, precum satisfacția și bucuria. Eliberarea dopaminei în creier creează și sentimente de mândrie și plăcere.

Aprecierea nu influențează doar nivelul dopaminei din creier, ci și hipotalamusul, regiunea din creier care controlează funcții corporale de bază, cum ar fi apetitul și somnul. Aprecierea are, astfel, un impact profund deoarece atrage creierul într-un ciclu pozitiv continuu.

Așadar, aprecierea are un impact și asupra echilibrului dintre viața profesională și cea personală – deoarece contribuie la bunăstarea generală a angajaților, somn mai odihnitor, accelerează metabolismul și reduce nivelul de stres.

Mai mult decât atât, aprecierea ne face mai sociabili – atunci când angajații se simt apreciați, tind să fie mai deschiși, mai săritori și să aprecieze, la rândul lor, munca depusă de colegii lor.

Alte beneficii ale aprecierii

Aprecierea din partea șefilor, familiei, prietenilor ne face mai fericiți, ne crește stima de sine și îmbunătățește relațiile. Aprecierea ne face să ne simțim văzuți, auziți, validați, ne unește. Iar oamenii tânjesc după conectare. Aprecierea ne satisface nevoia de atașament sănătos. Iar acest lucru contribuie la sănătatea noastră emoțională.

Pe lângă aceste beneficii, poate că cel mai important efect al aprecierii este fericirea: aprecierea produce emoții pozitive și creează amintiri frumoase, generând optimism și relaxare.

Persoanelor cu sindromul impostorului le poate fi greu să accepte aprecieri. De aceea, este indicat să își permită să primească recunoștință și laude și să își dea voie să observe cât de bine se simte să fii apreciat și lăudat.

Ce să faci dacă nu te simți apreciat la job?

Lipsa aprecierii ne poate afecta sănătatea mintală. De aceea, este important să lucrăm la încrederea în sine, la a ne oferi singuri apreciere și încurajare. Apreciază-te atunci când termini o activitate. Oferă-ți o recompensă. Oferă-ți o pauză. Valorizează-te indiferent dacă primești sau nu validare de la cei din jur. Fă un inventar al punctelor tale forte și amintește-ți ce impact au avut acestea asupra vieții tale și asupra vieții celorlalți. Acest lucru îți poate fi de ajutor atunci când aprecierea din partea celorlalți lipsește sau întârzie să apară.

Ca o concluzie, aprecierea este esențială pentru organizațiile sănătoase. Oferirea aprecierii poate preveni dezvoltarea unei culturi toxice, sprijinind un mediu de lucru bazat pe colaborare.

Surse articol:

Programează o ședință online sau în cabinet

0374 554 340

Spune-ne mai multe despre ce te preocupă.

Identificăm soluția potrivită pentru tine și te contactăm în curând.

    Serviciile noastre pot fi oferite atât în cabinet, cât și online. Contactați-ne pentru mai multe detalii.

    0374 554 340

    Luni – Vineri:
    09:00 – 20:00

    Newsletter

    Incepe aici
    close slider

    Ofertă promoțională

    Consiliere psihologica preliminara (2h) - 240 lei


    Primul pas pe care il recomandam clientilor nostri, pentru a intelege ce anume poate fi imbunatatit din punctul de vedere al starii lor interioare, este evaluarea psihologica preliminara (2h) care are un pret special in aceasta luna.

    La Bellanima, fiecare caz este tratat in mod personalizat, in functie de dificultatile, nevoile, obiectivele si resursele clientului nostru...


    Detalii Pachet